Di Montegnacco Bruno

Tricesimo 30-07-1910   -   13-04-1938 Ronchi dei Legionari

http://surfcity.kund.dalnet.se/italy_montegnacco.htm

Bruno di Montegnacco nasce a Tricesimo (Udine) il 30 luglio 1910 da una famiglia di origini nobili dove le tradizioni militari sono di casa. Frequenta il corso per Allievi Sottufficiali Piloti e, con il grado di Serg.M., e' assegnato al 1° Stormo di Campoformido. Nel maggio 1932 partecipai alla "2^ Giornata dell'Ala" con la 88^ Squadriglia ed in agosto alle "Grandi Manovre dell'Armata Aerea". Nel maggio dell'anno successivo fa parte dei piloti partecipanti alla "Crociera dell'Europa Occidentale" e, in ottobre, alla "3^ Giornata dell'Ala". Nel 1934 viene inviato in Spagna dove si guadagna una Medaglia d'Argento al V.M. ed una promozione. Nel marzo del 1938 viene scelto per far parte della "super formazione" di 28 C.R. 32 che si esibiranno a Furbara in occasione della visita del cancelliere tedesco.

Miscellanea

L'incidente di Ronchi dei Legionari
 


tratto da

Biplane Fighter Aces

Sottotenente Brunetto di Montegnacco
.............

Montegnacco was the most successful Italian pilot during the Spanish Civil War with 15 victories and 1 probable.
He returned to Italy in the summer of 1937 following a year in Spain, being awarded the Medaglia d’argento al valor militare and promotion to Sottotenente as a result of his achievements in combat.
When he returned from Spain he served in the 1o Stormo Caccia at Campoformido and took up aerobatic flying once again. He expressed a strong desire to return to Spain with the first Fiat G.50s to reach frontline service, without knowing just how poor these fighters performed in combat.
During the spring of 1938, Montegnacco was part of a large aerobatic formation consisting of 28 CR.32s that had been created to perform a flying display to mark the visit of Adolf Hitler to Italy.
On the morning of 13 April, over Ronchi dei Legionari, near Gorizia, pilots began practising the most difficult and dangerous aerobatic manoeuvre in the programme - a loop by the entire formation. As the CR.32s climbed, section leader Capitano Bruno Brambilla (also a Spanish war veteran) collided with Montegnacco’s aircraft just before reaching the apex of the manoeuvre. Brambilla managed to escape by parachute, but Montegnacco fell to his death trapped in his aircraft, which burst into flames upon hitting the ground.

He was posthumously awarded the Medaglia d’oro al valor aeronautico.
At the time of his death, Montegnacco was credited with 15 victories, all of them claimed while flying Fiat CR.32s in Spain.
During his career he was also decorated with the Operazioni Militari Spagna.