Di Montegnacco
Bruno
Tricesimo
30-07-1910 - 13-04-1938 Ronchi dei Legionari
http://surfcity.kund.dalnet.se/italy_montegnacco.htm
Bruno
di Montegnacco nasce a Tricesimo (Udine) il 30 luglio 1910 da una famiglia
di origini nobili dove le tradizioni militari sono di casa. Frequenta il
corso per Allievi Sottufficiali Piloti e, con il grado di Serg.M., e' assegnato
al 1° Stormo di Campoformido. Nel maggio 1932 partecipai alla "2^ Giornata
dell'Ala" con la 88^ Squadriglia ed in agosto alle "Grandi Manovre dell'Armata
Aerea". Nel maggio dell'anno successivo fa parte dei piloti partecipanti
alla "Crociera dell'Europa Occidentale" e, in ottobre, alla "3^ Giornata
dell'Ala". Nel 1934 viene inviato in Spagna dove si guadagna una Medaglia
d'Argento al V.M. ed una promozione. Nel marzo del 1938 viene scelto per
far parte della "super formazione" di 28 C.R. 32 che si esibiranno a Furbara
in occasione della visita del cancelliere tedesco.
Miscellanea
L'incidente
di Ronchi dei Legionari
tratto
da
Biplane Fighter Aces
Sottotenente Brunetto di Montegnacco
.............
Montegnacco was the most successful
Italian pilot during the Spanish Civil War with 15 victories and 1 probable.
He returned to Italy in the summer
of 1937 following a year in Spain, being awarded the Medaglia d’argento
al valor militare and promotion to Sottotenente as a result of his achievements
in combat.
When he returned from Spain he
served in the 1o Stormo Caccia at Campoformido and took up aerobatic
flying once again. He expressed a strong desire to return to Spain with
the first Fiat G.50s to reach frontline service, without knowing just how
poor these fighters performed in combat.
During the spring of 1938, Montegnacco
was part of a large aerobatic formation consisting of 28 CR.32s that had
been created to perform a flying display to mark the visit of Adolf Hitler
to Italy.
On the morning of 13 April, over Ronchi dei Legionari, near Gorizia, pilots
began practising the most difficult and dangerous aerobatic manoeuvre in
the programme - a loop by the entire formation. As the CR.32s climbed, section
leader Capitano Bruno Brambilla
(also a Spanish war veteran) collided with Montegnacco’s aircraft just before
reaching the apex of the manoeuvre. Brambilla
managed to escape by parachute, but Montegnacco fell to his death trapped
in his aircraft, which burst into flames upon hitting the ground.
He was posthumously awarded the
Medaglia d’oro al valor aeronautico.
At the time of his death, Montegnacco
was credited with 15 victories, all of them claimed while flying Fiat CR.32s
in Spain.
During his career he was also decorated with the Operazioni Militari Spagna.